Aanbod
Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit kinderen en jongeren tussen 4 en 25 jaar, aanmeldingen kunnen van diverse aard zijn:
- Angst- en dwangklachten
- Gedrags- en ontwikkelingsstoornissen
- Sociale vaardigheden en assertiviteit
- Depressie en negatief zelfbeeld
- Psycho-somatische klachten
- Persoonlijkheidsproblemen
- Gezinsproblemen
- Slaapproblemen
- Piekeren en stress
- Hoogsensitiviteit
- Rouw- en verliesverwerking
Stemmingsgerelateerde klachten
- negatief zelfbeeld
- laag vertrouwen
- negatieve gedachten
- donkere gedachten
- piekeren
- faalangst
- rumineren
- stress
- rigiditeit
- hoogsensitiviteit
- vergroot rechtvaardigheidsgevoel
- andere
Angstgerelateerde klachten
- slaapproblemen (night-terrors)
- smetvrees
- fobieën
- separatieangst
- andere
Gedragsgerelateerde klachten
- assertiviteit
- sociale vaardigheden
- sociale media
- fear of missing out
- regel of -grensovertredend gedrag
- rigiditeit
- OCD
- woede-uitbarstingen
- andere
Individuele therapie
Bij aanmelding wordt er steeds afgestemd met de cliënt en/of zijn ouders in welke mate er individueel gewerkt kan worden. Afhankelijk van de soort problematiek alsook de leeftijd van de cliënt kan het eerste gesprek dus zowel individueel als met het gezin gepland worden.
In een eerste verkennend gesprek is het vaak noodzakelijk de ouders ook te betrekken, zeker wanneer het kind nog zeer jong is. Zo kan de therapeut vanuit verschillende invalshoeken de cliënt maar ook het gezin leren kennen.
Eens het kind zich veilig voelt binnen de therapeutische context, kan er individueel verder gewerkt worden. Indien de cliënt meerderjarig is, dan is dit niet nodig en kan deze zelf beslissen om zijn ouders al dan niet te betrekken.
Gezinstherapie
Wanneer de dynamiek binnen de verschillende leden van het gezin plots, of al langere tijd verstoord lijkt kan het werkzaam zijn om de communicatie opnieuw af te stemmen. Dit kan erg moeilijk lijken omdat ook communicatiepatronen een soort ingebedde gewoonte geworden kunnen zijn.
Aangezien gewoontes zeer moeilijk zijn om af te leren, proberen we ons te focussen op het vinden van nieuwe en andere manieren om te communiceren alsook te werken aan vaardigheden om dit proces van veranderen nog verder te versterken.
Ik vind het vaak verrassend alsook zeer mooi om te zien hoe één gesprek al veel kan betekenen voor het kind en zijn gezin.
Er is steeds de mogelijkheid tot het organiseren van extern overleg. Hierbij denk ik voornamelijk aan een goede afstemming met de school van de cliënt (leerkrachten, zorgcoördinator, leerlingbegeleiding, CLB).
Indien nodig kan er ook met externe hulpverlening een gesprek of overleg georganiseerd worden. Deze kunnen op verplaatsing gebeuren, hiervoor kan wel een extra kost in rekening gebracht worden.
Gesprekken met externe partners kunnen, indien gewenst, ook binnen de praktijk georganiseerd worden.
Indien de cliënt of zijn omgeving (school of andere) nood heeft aan een beter zicht op de cognitieve mogelijkheden, kan het van belang zijn een intelligentie onderzoek af te nemen.
Een intelligentie onderzoek kan veel informatie en duidelijkheid geven over de werkhouding en concentratie van het kind. Het geeft voornamelijk een beter beeld van verschillende cognitieve functies zoals:
- verbale IQ
- performale IQ
- werkgeheugen
- kortetermijngeheugen
- langetermijngeheugen
- verwerkingssnelheid
- algemene taalontwikkeling
Indien nodig kunnen er extra vragenlijsten, screeningstesten voor concentratie, alsook geheugentesten worden afgenomen.
Intelligentieonderzoek wordt steeds opgedeeld in drie leeftijdscategorieën:
- kinderen:
WPPSI-III-NL (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence) - jongeren:
WISC-V-NL (Wechsler Intelligence Scale For Children) - volwassenen:
WAIS-IV-NL (Wechsler Adult Intelligence Scale)
De duur van het onderzoek is afhankelijk van persoon tot persoon en duurt gemiddeld 120 minuten.
Nadien wordt er steeds een adviesgesprek ingepland waarbij de resultaten worden toegelicht